duminică, 26 iunie 2016
ORANGE (2015) - subtitrare in romana
Incercand sa calce pe urmele lui “Blue Spring Ride”, “Orange” a avut un
succes neasteptat in momentul premierei sale in Japonia. Ca manga,
“Orange” nu a reusit sa dea lovitura, cele 5 volume scrise si ilustrate
de Ichigo Takano, publicate intre 2012 si 2015 nu au reusit sa stranga 1
milion de cumparatori in total (spre deosebire de “Blue Spring Ride”,
ce a vandut aproape 6 milioane de exemplare). La box-office, insa,
filmul “Orange” a fost o surpriza neasteptata a sfarsitului de an 2015,
reusind sa obtina incasari de 28,2 milioane dolari (surclasand clar
ecranizarea “Blue Spring Ride”, ce a strans numai 6 milioane de dolari).
Kojiro Hashimoto, regizorul filmului, e cunoscut in special in lumea
serialelor de televiziune, regizand mai multe j-drame intre 2011 si 2013
(Suzuki Sensei, Hard Nut, Piece sau Sprout). Live-action-ul “Orange”
marcheaza debutul sau in regie de film de lungmetraj, rezultatul final
fiind unul ce prevede un viitor promitator. Filmarile s-au realizat pe
durata a 3 luni in oraselul Matsumoto, in care se si desfasoara actiunea
povestii in manga originala. Cu nici 250.000 de locuitori, Matsumoto,
situat in inima Japoniei, e un orasel linistit inconjurat de munti,
celebru pentru peisajele sale extraordinare, pentru drumetii in scopul
cataratului si pentru soba (taitei) ce au un gust aparte. Filmul
incearca sa prezinte si
atractiile micutului orasel, cum ar fi festivalul Bon-Bon, de pomenire a
mortilor, cu dansuri specifice, castelul Matsumoto, altare si Cararea
Timpului din padurea Agata, dar si sakura, inflorirea ciresilor in toata
splendoarea lor. In olurile principale intalnim actori tineri cunoscuti
in special din diverse seriale japoneze, precum Kento Yamazaki (din
recentul serial Death Note) si Tao Tsuchiya (ce a aparut in celebra
serie Rurouni Kenshin), ce a si fost premiata pentru rolul principal
feminine din acest film pentru adolescenti de catre Academia Japoneza de
Film cu premiul “Bobocul Anului” (un premiu acordat de obicei actorilor
aflati la inceput de cariera). CONTINUAREA AICI
marți, 21 iunie 2016
COLLECTIVE INVENTION (2015) - subtitrare in romana
Filmul de debut al regizorului coreean Kwon Oh-kwang, „Collective
Invention” (2015), e o satira dulce-amara inteligenta, ce ne ofera mult
mai mult decat o poveste banala fantezista realizata cu buget redus.
Realizand pana in prezent doar scurtmetraje, regizorul Kwon Oh-kwang ne
da senzatia, la un moment dat, ca primul lui film de lungmetraj e de
fapt un scurtmetraj lungit cu ajutorul dialogurilor. Incercand sa dea o
nota vesela situatiei tragice (e drept suprarealiste) prezentate in film
(un barbat sufera o mutatie genetica si se trezeste peste noapte... cu
un mare cap de peste in locul capului sau obisnuit), acesta reuseste sa
scoata la lumina lucruri mult mai profunde, transformate intr-o arma
critica ascutita la adresa societatii actuale si rapacitatii firii
umane. Adevaratul film nu e ceea ce se vede, povestea in sine, ci ceea
ce se ascunde in spatele ei. Scenariul simplist si original trimite mai
degraba la un film japonez, fiind ceva nou in peisajul cinematografic
coreean. Elementele de drama umana, combinate cu cele suprarealiste si
cu umorul negru (extrem de critic) au avut un impact negativ asupra
publicului amator de filme din Coreea, obisnuit cu povesti mai
comerciale si mai spectaculoase, de aceea productia nu a avut, in cele 3
saptamani cat a rulat in cinematografe, incasari mai mari de 635.000 $.
Scenariul, scris de acelasi Kwon Oh-gwang, a castigat concursul de
scenarii “Proiectul Fluture” destinat
regizorilor de film organizat de CJ E&M, si, odata cu aceasta, si
posibilitatea finantarii. Unul dintre producatorii filmului a fost
insusi celebrul regizor de filme artistice Lee Chang-dong (Oasis, Secret
Sunshine, Poetry). In rolurile principale avem doar actori talentati,
precum Park Bo-young (mult mai energica decat in “Youb Call It Passion”,
amintindu-ne de obraznica Jung-nam din “Speed Scandal”), Lee Chun-hee
(la unul din primele roluri importante de pe marele ecran, un actor
talentat care e timpul sa faca saltul spre roluri principale,
“Collective Invention” fiind un prim pas in acest deziderat) sau Lee
Kwang-soo (participant cunoscut la longevivul show tv “Running Man” al
celor de la SBS, care interpreteaza un rol in care cu greu va fi
recunoscut, cel al mutantului cu cap de peste). Si actorii din rolurile
secundare sunt prezente cunoscute din multe alte filme si seriale: Jang
Gwang, Lee Byung-joon, Jung In-gi sau Kim Hee-won. CONTINUAREA AICI
luni, 20 iunie 2016
A MAN AND A WOMAN (2016) - subtitrare in romana
Nascut din pasiunea pentru analiza instinctiva si profunda a relatiilor
interumane prin intermediul imaginilor si sunetului a regizorului si
scenaristului coreean Lee Yoon-ki, “A Man and a Woman” se inscrie in
tipicul filmelor anterioare ale acestuia, “Come Rain, Come Shine”, “My
Dear Enemy” si “This Charming Girl”. Castigator al premiului pentru Cel
mai bun regizor la Baeksang Arts Awards cu “My Dear Enemy”, Lee Yoon-ki a
ales-o din nou pe Jeon Do-yeon protagonista (ca in “My Dear Enemy”),
actrita de 43 de ani avand din nou o prestatie la inaltimea renumelui
sau, amintindu-ne de Jeon Do-yeon din “Secret Sunshine”, ce i-a adus
premiul pentru Cea mai buna actrita la Cannes. Pentru ca distributia sa
fie completa si filmul mai atragator, in rolul principal masculin a fost
distribuit Gong Yoo, aflat la primul sau rol intr-o drama cu nunate
artistice. Desi e un actor croit pentru roluri romantic-comice, acesta a
incercat in ultimii ani si altfel de roluri, in filme precum Silenced,
The Suspect, si, in acest an, Train to Busan, un mult asteptat
blockbuster comercial. Dezavantajat in mod evident de infatisarea blanda
ce nu-l recomanda pentru toluri de actiune sau dramatice, Gong Yoo se
achita doar
pe jumatate de rolul din acest film, mai exact de latura romantica a
personajului sau, pentru cea dramatica nefiind prea convingator. Ca de
obicei, Lee Yoon-ki a reusit cu un buget deloc ridicat sa puna pe
picioare o drama intima despre oameni obisnuiti si problemele lor de
comunicare si intelegere in interiorul si in exteriorul relatiei de
cuplu. Obtinand 1,4 milioane de dolari incaari la box-office, o suma mai
mult decat decenta pentru un film de festival, “A Man and a Woman”,
filmat partial in Estonia, parafrazeaza deloc intamplator titlul unui
celebru film al lui Claude Lelouch, “Un homme et une femme”, ce a scris
istorie pentru cinematografia franceza, europeana si mondiala in 1966.
Cu toate ca preia doar ideea relatiei extraconjugale, fara a avea vreo
legatura cu filmul clasic, putem spune ca realizarea lui Lee Yoon-ki
aduce ceva din atmosfera clasicului francez, cu toate ca regizorul, ce-l
considera pe Hou Hsiao-hsien mentorul sau, a recunoscut ca e puternic
influentat in stilul sau de regizori americani de filme independente din
anii ’70-’80, precum Robert Altman, Woody Allen sau fratii Coen. CONTINUAREA AICI
GODSEND (2014) - subtitrare in romana
Cand numele lui Kim Ki-duk e amintit, orice cunoscator al filmului
coreeean tresare, mecanic. Si asta pentru ca Kim Ki-duk a scris istorie
pentru cinematografia coreeana contemporana, punand serios umarul, prin
productiile si scenariile sale, la renasterea filmului coreean la
sfarsitul anilor ’90 si la inceputul anilor 2000. Premiat pentru
scenariile lui “3-Iron” sau “Rough Cut”, pentru regia unui “Dream” sau
“Pieta”, avand la activ numeroase filme ce impresioneaza prin realismul
lor crud si simplitatea complicatelor cai ale vietii pe care le releva,
Kim Ki-duk a devenit unul din cei mai apreciati regizori coreeni la
nivel mondial. Desi filmele sale sunt realizate cu bugete minuscule si
sunt filmate intr-un stil ce dau impresia de graba (unele din ele sunt
filmate in doar cateva zile !), acestea au puterea de a transmite o
multitudine de idei si trairi pe care nu le poti simti decat
lasandu-te prins in atmosfera atat de incarcata si totodata naturala a
povestilor sale. In ultimii ani, Kim Ki-duk a inceput sa si produca
filme prin intermediul propriei case de productii (“Kim Ki-duk Film”),
majoritatea cu ajutorul apropiatilor ce l-au ajutat la anterioarele
proiecte. Acestea este si cazul productiei “Godsend”, produsa de Kim
Ki-duk, ce are la baza un scenariu scris tot de acesta. Regia lui e,
insa, semnata de regizoarea Moon Si-hyun (foto), asistent de regie la
alte 3 filme de-ale lui Kim Ki-duk, “Breath”, “Time” si “Pieta”. Aproape
nu realizezi ca filmul nu este in totalitate realizat de Kim Ki-duk,
regizoarea preluand de la marele regizor unele elemente specifice
stilului acestuia pe care le simti pe parcursul derularii povestii. Lee
Eun-woo, actrita foarte talentata dar din pacate ocolita de regizorii de
filme comerciale, pe care am vazut-o si in “Moebius”, si mai tanara ei
partenera Jeon Soo-jin (ce a aparut si in seriale precum “Heirs” sau
“Descendants of the Sun”) sunt protagonistele unei povesti interesante,
adanc ancorate in realitatea cotidiana, ce exploreaza chestiuni sociale
de interes ale unei lumi tot mai putin atente la aproapele sau. CONTINUAREA AICI
luni, 13 iunie 2016
SLOW VIDEO (2014) - subtitrare in romana
Asa cum coreenii au ajuns, in ultimii ani, sa cam traga cu ochiul la
productiile de peste ocean, imitandu-le si pierzand serios la capitolul
originalitate, in acelasi fel piata coreeana de film a atras atentia
investitorilor americani. Divizia locala a 20 th Century Fox, Fox Korea,
a investit prima oara intr-un film coreean in 2013, cu ocazia lui
“Running Man”, un thriller de actiune in stil hollywoodian cu Shin
Ha-kyun protagonist. De atunci, Fox Korea si-a propus sa investeasca
annual intr-un film coreean. Interesul american pentru industria
coreeana de film e consecinta fireasca a dezvoltarii fantastice a
acesteia in ultimele 2 decenii, cand Coreea de Sud a reusit sa ajunga al
5-lea cel mai mare teritoriu al box-office-ului la nivel mondial, dupa
SUA, China, India si Japonia. Ei bine, in 2014 a venit randul lui “Slow
Video”, productia asupra careia ne oprim acum, scrisa si regizata de Kim
Young-tak. In mod suprinzator, scenariul si mai ales punerea in scena e
una tipic coreeana, ce aminteste de povestile romantice de la ineputul
anilor 2000. Parca regasim atmosfera din “Miracle of a Giving Fool”,
primul scenariu scris de regizor Kim Young-tak, in 2006. In 2008 a
debutat si ca regizor cu “Hello, Ghost”, ce i-a adus premiul pentru Cel
mai bun regizor debutant la Baeksang Arts Awards. Elementul comun ce
leaga “Miracle of a Giving Fool”, “Hello, Ghost” si “Slow Video” este,
in afara aceluiasi scenarist, Kim
Yiung-tak, si protagonistul, unicul si inegalabilul Cha Tae-hyun.
Acesta a aparut in destul de putine filme in ultimii ani (doua aparitii
“cameo” in “Steal My Heart” – 2013 si “The Con Artists” – 2014), fiind
ocupat mai mult cu rolul din reality-show-ul “2 Days and 1 Night” in
care apare de ani buni. Vestile sunt insa bune, deoarece in acest an il
vom vedea in 2 productii (din care una e mult asteptatul remake dupa “My
Sassy Girl”), iar la anul deja are anuntat un nou proiect. Nam Sang-mi,
partenera din acest film, e cunoscuta cinefililor in special din
seriale tv, precum “Goddess of Marriage” (finalizat diar cu cateva zile
inaintea debutului filmarilor la “Slow Video”), “Time Between Dod and
Wolf” sau “Gunman in Joseon”. In rolurile secundare distributia e la
inaltime: Oh Dal-su, Ko Chang-seok, Kim Gang-hyun sau Ahn Kil-kang
intr-un rol “cameo” de 1 minut la finalul filmului. Filmul nu a obtinut
succesul scontat la box-ofice, incasand doar 1,17 milioane dolari. CONTINUAREA AICI
joi, 9 iunie 2016
THE PHONE (2015) - subtitrare in romana
luni, 6 iunie 2016
THE ADVOCATE: A MISSING BODY (2015) - subtitrare in romana
Byun (Lee Sun-kyun) e un avocat de succes la o casa de avocatura
privata. Are o reputatie buna, cu toate ca uneori meseria de avocat
presupune si pledoarii in favoarea partii controversate dintr-un proces.
La fel se intampla si cu ultimul sau caz, in care reuseste sa
desfiinteze in fata instantei temerile ca un nou medicament aflat in
teste, “Lomix”, ar fi cel care ar fi cauzat partii reclamante o boala
incurabila, scurtandu-i viata. Succesul in acest caz il convinge pe
presedintele companiei farmaceutice ce testeaza medicamentul , Moon, sa
apeleze la aceeasi casa de avocatura pentru un alt caz, de aceasta data
mult mai dificil. Kim, soferul sau, este arestat pentru uciderea
prietenei sale, Han. Presedintele Moon e ferm convins ca angajatul sau
de incredere nu ar fi comis niciodata o asemenea fapta, incredintandu-i
avocatului Byun sarcina demonstrarii nevinovatiei acestuia. Singura
problema este ca desi exista acuzatia de crima, nu exista un cadavru.
Procuror de caz e desemnata Jin Sun-mi (Kim Go-eun), cea care, odata,
fusese indragostita de Byun. Revederea celor doi nu e una care sa
tradeze o despartire in cei mai amiabili termeni, insa ca doi
profesionisti esavarsiti trebuie sa treaca peste orgoliile personale si
sa rezolve acest dificil caz. Diferenta e ca ea va incerca sa faca totul
pentru a convinge instanta de vinovatia inculpatului, in timp ce el va
trebui sa demosntreze contrariul. Pornind pe cai diferite pentru aflarea
adevarului, cei doi descopera o conspiratie de amploare ce pune acest
caz intr-o alta lumina.CONTINUAREA AICI
joi, 2 iunie 2016
INSIDE MEN (2015) - subtitrare in romana
Daca oamenii din industria coreeana de film ar fi avut propriul
Hollywood, iar premiul Oscar ar fi fost rasplata suprema a eforturilor
lor migaloase, cu siguranta “Inside Men” al regizorului Woo Min-ho ar fi
fost marele castigator al anului 2015. Dupa ce a regizat doua thrillere
captivante cu Kim Myung-min in rolurile principale (Man of Vendetta si
The Spies), Woo Min-ho da lovitura cu thrillerul politic “Inside Men”, o
adaptare dupa un webtoon intitulat “The Insiders” al stralucitului
autorul Yoon Tae-ho, ce are la activ alte doua webtoon-uri celebre ce au
fost deja ecranizate, “Moss” si “Misaeng” (o k-drama recenta ce s-a
bucurat de un neasteptat succes). Exista doua versiuni ale filmului, una
cenzurata, de 130 de minute, difuzata la tv pe canalele specializate,
si cea originala, “director’s cut”, de 180 de minute, ce a si avut
premiera in Coreea in noiembrie 2015 in cinematografe. Datorita mai
multor scene violente, filmul a primit rating R (adica interzis
minorilor), insa in ciuda acestui fapt a strans nu mai putin de 9,1
milioane de coreeni in salile de cinema, devenind filmul cu rating R cu
cele mai mari incasari din toate timpurile. Timp de 4 saptamani la rand,
“Inside Men” a fost lider de box-ofice in Coreea,
obtinand 47,5 milioane dolari incasari (al 4-lea film coreean al anului
2015), deveniti aproape 63 de milioane de dolari dupa premiera lui si
in alte tari. Desi productia diseca coruptia din societatea coreeana,
avand un subiect care pentru multi poate parea anost si obositor (3 ore
de actiune lenta si jocuri politice de culise pot fi o adevarata proba a
rabdarii !), distributia de zile mari a fost o promisiune rasplatita
din plin de interpretarea actorilor. Superstarul Lee Byung-hun
straluceste nu doar pe afisul filmului, ci si prin interpretarea sa, in
timp ce rivalul sau, Cho Seung-woo (The Sword with No Name, Marathon,
Love Phobia), un actor pe nedrept periferizat de cineastii coreeni in
ultimii ani, are o prestatie de senzatie. Calitatile lor deosebite au
fost serios potentate de interpretarea actorilor din rolurile secundare,
veterani cu nume precum Baek Yoon-sik, Lee Kyoung-young sau Kim
Hong-fa. Lee Byung-hun a castigat pemiul pentru Cel mai bun actor la
Asian Film Awards, productia beneficiind si de alte 5 nominalizari. CONTINUAREA AICI
Abonați-vă la:
Postări (Atom)