duminică, 24 aprilie 2016
CHRONICLES OF THE GHOSTLY TRIBE (2015) - subtitrare in romana
“Chronicles of the Ghostly Tribe” e o mult asteptata ecranizare - de
altfel si prima, din punct de vedere cronologic -, dupa best-seller-ul
publicat in 2006 “Ghost Blows Out the Light” al lui Zhang Muye. A avut
premiera pe 30 septembrie 2015, cu 3 luni inainte de “Mojin: The Lost
Legend” (cea de-a doua ecranizare cronologica dupa acelasi roman) si a
fost un success de box-office remarcabil: 106 milioane dolari incasari
in China. E adevarat ca “Mojin” a avut incasari de 278 de milioane de
dolari, insa acest succes trebuie pus pe seama lui “Chronicles…”, ce a
trezit apetitul chinezilor pentru acest roman si aventurile sale
fantastice. S-ar putea spune, chiar, ca “Mojin” a fost doar o lovitura
de box-office, un film plin de efecte speciale si atat, ce sufera insa
la capitolul “scenariu adaptat”, si care pur si simplu a profitat de
succesul lui “Chronicles”, ce a inaltat stacheta la un nivel la care
“Mojin” nu a reusit sa se ridice. De asemenea, nu trebuie sa se creeze
vreo confuzie: cele doua filme sunt doua productii diferite, “Mojin” nu
continua “Chronicles”, numele personajelor principale sunt aceleasi,
insa actorii sunt diferiti, si, nu in ultimul rand, desi ambele filme au
la baza acelasi roman, cele doua scenarii sunt complet diferite. Filmul
este regizat de Lu Chuan, regizorul pemiat pentru “Kekexili: Mountain
Patrol” si “City of Life and Death”, iar in rolurile principale vedem
doar actori fara prea mare renume, precum Mark Chao (pe care l-am vazut
in rolul detectivului Dee in “Young Detective Dee: Rise of the Sea
Dragon”) si Yao Chen (nominalizata de Forbes ca a 83-a cea mai puternica
femeie din lume in anul 2014), cei doi actori aparand impreuna si in
2012, in filmul “Caught in the Web”. Ca un fapt divers, imaginea
filmului e semnata de Cao Yu, nimeni altul decat sotul actritei
principale Yao Chen. CONTINUAREA AICI
vineri, 22 aprilie 2016
THE MERMAID (2016) - subtitrare in romana
Numele lui Stephen Chow, poate cel mai cunoscut regizor din Hong Kong al
momentului, e echivalent cu succesul. Fara a realiza filme cu subiecte
neaparat extraordinare, stilul sau aparte comico-parodic amestecat cu
fantezie nu l-a tradat niciodata. “Shaolin Soccer” din 2001 i-a adus
celebritatea ca regizor (dupa 2 decenii in care a fost actor), dar si
primele castiguri consistente din cariera, la o investitie de 10
milioane de dolari filmul obtinand incasari de aproape 43 de milioane de
dolari. A urmat “Kung Fu Hustle”, mai elaborate, mai exploziv. Cu o
investitie dubla, de 20 de milioane de dolari, filmul a obtinut
castiguri de 102 milioane dolari. Urmatoarea lovitura a venit 4 ani mai
tarziu, in 2008, cu CJ7. Cu o tema mai putin atractiva decat
anterioarele doua succese, si cu o investitie de 20 e milioane, filmul a
castigat 47 de milioane de dolari si a ajuns celebru in intreaga lume.
In 2013, “Journey to the West: Conquering the Demons” obtinea nu mai
putin de 215 milioane dolari incasari, un veritabil record pentru un
film de Stephen Chow (foto). Toate aceste filme nu doar au fost regizate
de Chow, scenariul lor fiind scrise tot de el, acesta si producandu-si
succesele, multipremiate si nominalizate la diverse festivaluri asiatice
si internationale. In acest an, insa, Stphen Chow a depasit orice
limite si asteptari cu “The Mermaid”. Cu o investitie uriasa pentru un
film chinezesc, de 60 de milioane de dolari, a reusit sa scrie istorie,
“The Mermaid” devenind filmul chinezesc cu cele mai mari incaari din
istoria box-office-ului chinezesc: 551 milioane dolari ! A depasit
“Monster Hunt” (385 milioane dolari incasari) si “Mojin: The Lost
Legend” (cu 278 de milioane de dolari), dar si filme de succes americane
precum “Furious 7”, “Transformers: Age of Extinction” sau “Zootopia”,
toate cu peste 200
milioane dolari incasari. Daca aruncam o privire peste aceste filme,
constatam un apetit crescut al publicului chinez spre fantezii de orice
natura, fie ele romantice, de aventuri sau de epoca, inspirate din benzi
desenate sau romane fanteziste. Lansat in cinematografele chineze de
Anul Nou Lunar, pe 8 februarie, “The Mermaid” a doborat mai multe
recorduri la box-office pana sa ajunga cel mai bine vandut film
chinezesc din toate timpurile. Performanta e cu atat mai remarcabila cu
cat distributia nu are nici un nume greu in componenta. In rolul
principal masculin il vedem pe Deng Chao, cunoscut in special din
trilogia “The Four”, unde interpreta personajul “Sange Rece”, in timp ce
debutanta Lin Yun, la 20 de ani, interpreteaza rolul Sirenei (ce debut
pentru cariera ei !). Triunghiul e completat de cunoscuta Kitty Zhang
(The Honey Enemy), ce a fost casatorita timp de 4 ani cu regizorul Wang
Quan’an. Prietenul si colaboratorul lui Stephen Chow de la mult
asteptatul “Journey to the West: Conquering the Demons 2” (ce va fi
lansat anul viitor), Tsui Hark (el va regiza sequelul, in timp ce
Stephen Chow il va produce), are o scurta aparitie in “The Mermaid”, in
rolul unchiului personajului seducator al lui Kitty Zhang. CONTINUAREA AICI
luni, 18 aprilie 2016
DENDERA (2011) - subtitrare in romana
Ce poate fi mai frumos pentru un parinte sa vada ca propriul sau copil
ii calca pe urme ? Daca acesta din urma reuseste sa si exceleze,
depasindu-si parintele, este deja un lucru extraordinar. In lumea
filmului au existat destule cazuri in care mari cineasti au transmis
pasiunea lor pentru film urmasilor directi, fie ei fii, fiice sau
nepoti, frati sau surori. Putini stiu cine este Daisuke Tengan,
regizorul lui “Dendera”, poate si pentru ca numele lui aparent nu ne
face conexiunea cu nici un nume celebru din cinematografia japoneza. Ei
bine, Tengan (foto) e fiul cel mare al unei legende a filmului japonez,
Shohei Imamura. S-a nascut ca Daisuke Imamura, dar a preferat sa-si
schimbe numele pentru a-si urma propriul drum in viata fara a fi apasat
de presiunea faptului de a avea un tata atat de celebru. Daisuke Tengan
nu e doar regizor, acesta fiind si un excelent scenarist, scriind
scenariile unor filme regizate de tatal sau (Eel, Dr. Akagi, Warm Water
Under a Red Bridge) sau de cunoscutul Takashi Miike (el a scris
scenariul inspirat din romanul lui Ryu Murakami, la filmul “Audition”,
dar si la “13 Assassins”, ce i-a adus premiul pentru Cel mai bun
scenariu la Festivalul de film de la Yokohama). “Dendera” are la baza un
roman al unui tanar romancier japonez, Yuya Sato, ce a fost publicat in
2009, pe cand avea 29 de ani. Abia anul trecut, romanul sau a fost
tradus si in limba engleza, ecranizarea din 2011 fiind si singura
ecranizare de pana acum a unei scrieri a acestuia. Povestea, de o
simplitate si profunzime remarcabile, beneficiaza
de aportul interpretativ al unor actrite veteran japoneze ce au avut de
infruntat conditii dure pe platourile de filmare, intreaga actiune a
filmului petrecandu-se pe un munte. Iar cadrele in aer liber nu sunt
deloc putine, fiind filmate in perioada de iarna autentica ! La data
filmarilor, majoritatea actritelor aveau intre 60 si 70 de ani, decana
de varsta fiind actrita Mitsuko Kusabue, interpreta personajului Mei, ce
avea pe atunci 78 de ani ! Ruriko Asaoka, interpreta personajului
principal in jurul careia e construita povestea, a si castigat cu acest
rol premiul pentru Cea mai buna actrita la Festivalul de film de la
Osaka (pe aceasta am mai avut ocazia a o vedem in The Professor and His
Beloved Equation, in rolul cumnatei profesorului). CONTINUAREA AICI
miercuri, 13 aprilie 2016
THE MONKEY KING 2 (2016) - subtitrare in romana
Iata ca a sosit si timpul mult asteptatului sequel-ul al megasuccesului
din 2014, “The Monkey King”, ce a obtinut acum 2 ani nu mai putin de 181
de milioane de dolari incasari la box-office. Folosind aceeasi
strategie, producatorii au lansat “The Monkey King 2” pe 8 februarie, in
prima zi a Anului Nou Lunar chinezesc, perioada de sarbatoare si
vacante in China. Tactica a dat pe deplin rezultate: investind cu 22 de
milioane de dolari mai putin, “The Monkey King 2” a depasit la incasari
productia din 2014, obtinand in China 193,7 milioane de dolari. In regia
aceluiasi Cheang Pou-Soi (The Monkey King, SPL2, Motorway, Accident,
Shamo), sequel-ul are la baza, bineinteles, acelasi celebru roman de
secol XVI, “Journey to the West”, al lui Wu Chneg’en. Filmat in 3D si
beneficiind de efecte vizuale si sonore de senzatie, echipa de productie
l-a cooptat pe Sammo Hung (la anteriorul film, locul lui Hung i-a
revenit lui Donnie Yen) ca regizor al scenelor de actiune, motiv dublu
de satisfactie pentru fanii aventurii si actiunii. Dispar din
distributie Donnie Yen si Chow Yun-Fat, insa acestia sunt inlocuiti cu
succes de alti actori de renume, Aaron Kwok in rolul Regelui Maimuta si
Gong Li in rolul principal negativ. Interesant e ca
Aaron Kwok a aparut si in “The Monkey King”, intr-un rol negativ, cel
al Regelui Demon Taur. Pentru rolul sau, acesta s-a pregatit mai multe
luni in artele martiale. Zi de zi, pe durata filmarilor, acesta a stat 9
ore la cabina de machiaj: 6 ore pentru a fi machiat ca Regele Maimuta,
si alte 3 dupa filmari pentru a fi demachiat. Pentru rolul interpretat
in sequel, Gong Li a primit un onorariu de nu mai putin de 5 milioane de
dolari ! Prin aceasta a confirmat faptul ca e una din cele mai bine
platite si cotate actrite chineze ale momntului, ocupand locul 3 in
topul incasarilor pe anul 2015, dupa Maggi Cheung si diva Zhang Ziyi.
Filmarile au fost efectuate in Noua Zeelanda, iar efectele 3D au fost
supervizate de echipa din spatele efectelor speciale ale productiilor
“The Lord of the Rings” si “The Hobbit”. De altfel, tot ce inseamna
machiaje, efecte vizuale, sonore etc au fost supervizate de specialisti
in domeniu, unii dintre ei chiar nominalizati la Oscar pentru proiectele
anterioare. Lansarea filmului, a carui realizare s-a anuntat inca din
perioada rularii in cinematografe a lui “The Monkey King”, nu a fost
aleasa intamplator pentru prima zi a Anului Nou Lunar, 2016 fiind
totodata si Anul Maimutei… CONTINUAREA AICI
luni, 11 aprilie 2016
GONE WITH THE BULLETS (2014) - subtitrare in romana
“Gone with the Bullets” (2014) e una din cele mai noncomformiste
productii chinezesti ale ultimilor ani. La fel cum e insusi regizorul
sau, Jiang Wen (va amintiti de anterioarele sale filme, “Let the Bullets
Fly” si “The Sun Also Rises” ?). Cea mai noua productie a sa pare a fi o
continuare “spirituala” a lui “Let the Bullets Fly”, si si aceasta a
fost una extrem de costisitoare. Filmul a costat aproape 49 de milioane
de dolari, insa a fost un succes de box-office, castigand aproape dublu,
83 de milioane de dolari. Lansata in China continentala pe 18 decembrie
2014 cu surle si trambite, productia e a doua dintr-o trilogie planuita
de Jiang Wen (primul film din trilogie, Let the Bullets Fly, a fost un
succes comercial – 140 de milioane de dolari in intreaga lume - si s-a
bucurat de aprecierea criticilor de film) plasata in perioada timpurie a
Republicii chineze. “Gone with the Bullets” are la baza o poveste
reala, a unui caz petrecut la inceputul anilor ’20 in Shanghai, si care a
fost extrem de mediatizat la vremea respectiva. Insusi Jiang Wen
interpreteaza rolul principal, fiind secondat de 2 actori excelenti ce
i-am vazut si in “Let the Bullets Fly”, Ge You si Zhou Yun. Shu Qi se
alatura distributiei, fiind ca de obicei fermecatoare in rolul unei
castigatoare de concurs de frumusete (stiati ca la cei 40 de ani pe care
ii implinste in cateva zile, pe 16 aprilie, vedeta are 6 premii de
interpretare si 9 nominalizari pentru rolurile sale ?) Costisitoarea
productie a lui Jiang Wen a fost prezenta in competitie la Berlin anul
trecut, (editie de care Romania isi aduce aminte cu drag deoarece Radu
Jude a castigat Ursul de Argint pentru regia lui “Aferim”), avand parte
de 8 nominalizari si 3 premii (acestea din urma obtinute, toate, la
Asian Film Awards, pentru costume, design de productie si efecte
vizuale). CONTINUAREA AICI
vineri, 8 aprilie 2016
LOVE CLINIC (2015) - subtitrare in romana
Intr-un secol XXI al vitezei, graba cu care sentimentele sunt
marturisite si relatiile care se leaga si mai ales se dezleaga intr-un
ritm ce ar face invidiosi oamenii secolelor trecute, transforma omul
contemporan intr-un robot, ce executa aproape mecanic impulsurile
interioare. Asa se face ca intr-o societate inca destul de conservatoare
precum cea coreana, intalnirile pe nevazute au ajuns principala
modalitate a tinerilor, sau, de ce nu, a celor trecuti de prima
tinerete, de a interactiona direct in scopul intemeierii unei relatii de
durata. Asta, desigur, daca nu ai “sansa” de a fi fiu sau fiica de
chaebol si sa ai trecutul, prezentul si viitorul trasat cu creionul de
mai marele conglomeratului. Intalnirile pe nevazute sunt si calea prin
care eroii celui mai nou film al regizorului coreean Kim Arron, “Love
Clinic”, incearca sa-si gaseasca un drum spre fericirea personala, in
ciuda faptului ca amandoi, atat el, cat si ea, sunt trecuti binisor de
30 de ani. Uneori, iubirea vine mai tarziu si, ca de obicei, cade ca un
traznet, atunci cand te astepti mai putin. Cei ce dau viata celor doi
protagonisti sunt indragitii Oh Ji-ho (The Grand Heist, The Queen of
Office, The Slave Hunters, Couple of Trouble) si Gang Ye-won (My
Ordinary Love Story, El Condor Pasa, The Huntresses), ce formeaza un
cuplu genial de doua extreme ce se chinuie reciproc, la propriu, pentru a
descoperi, in final, ca se atrag in mod iremediabil. Chiar daca
povestea pare un deja-vu, particularitatile ei si mai ales sarmul celor
doi actori, ce ajung in cele mai hilare situatii posibile, transforma
filmul intr-o adevarata provocare pentru iubitorii comediilor. CONTINUAREA AICI
luni, 4 aprilie 2016
LITTLE BIG MASTER (2015) - subtitrare in romana
“Little Big Master” e una din cele mai mari surprize de la box-office
din Hong Kong din toate timpurile. Anul trecut, a fost filmul autohton
cu cele mai mari incasari din Hong Kong, obtinand 46,6 milioane $HK
(aproximativ 6 milioane de dolari). Aceste incasari au plasat filmul pe
locul 10 din box-office-ul anual, primele 9 pozitii fiind dominate de
productii americane, intre ele strecurandu-se si o productie realizata
in China continentala, “Ip Man 3” (cu 7,8 milioane dolari incasari).
Pentru publicul autohton, bombardat cu productii de peste ocean si cu
filme produse in China continentala, “Little Big Master”, o oda umila
dedicata eroilor obisnuiti, nu supereroilor de fictiune desprinsi din
benzile desenate americane, e o adevarata gura de oxigen. Impunerea
acestei drame realiste contemporane cu accente melodramatice la
box-office e cu atat mai surprinzatoare cu cat specificul filmelor
realizate in Hong Kong e cu totul altul, industria de film locala fiind
una ce exporta in special productii de actiune, violente si comerciale,
de decenii intregi. Filmul nu a trecut neobservat de cricticii de film
si de organizatorii Hong Kong Film Awards, avand parte de nu mai putin
de 7 nominalizari. Cantareata si actrita Miriam Yeung, ajunsa la 42 de
ani, interpreteaza rolul principal al unei educatoare ce lupta cu
constrangerile sistemului de invatamant si cu mentalitatea oamenilor
pentru a-si implini visul, in timp ce starul Louis Koo interpreteaza
rolul sotului acesteia (o prezenta mai mult de decor, probabil menita a
atrage publicul feminin, personajul sau fiind mai mult un observator de
la distanta, tacut). E surprinzator cum de acesta a acceptat sa apara
intr-un astfel de rol de cap al familiei intr-o drama, tinand cont ca e
actorul cel mai bine platit din industria de film din Hong Kong, avand
anual venituri de pste 30 de milioane de dolari (spre exemplu, anul
trecut acesta a castigat nu mai putin de 51 de milioane de dolari din
rolurile interpretate in filme !) CONTINUAREA AICI
Abonați-vă la:
Postări (Atom)